Przejdź do treści

Regulamin Stowarzyszenia Krakowskie Centrum Mediacji

§1

1. Stowarzyszenie Krakowskie Centrum Mediacji, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz.U.2020.226), w formie stowarzyszenia zwykłego.

2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Kraków.

4. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nieposiadającym osobowości prawnej.

5. Stowarzyszenie działa jako stowarzyszenie zwykłe i nie posiada osobowości prawnej; może jednak we własnym imieniu nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.

§2

Celem działalności Stowarzyszenia jest:

a) promocja mediacji jako metody rozwiązania konfliktów;

b) doskonalenie umiejętności mediatorów;

c) wspieranie rozwoju mediacji w Polsce.

d) tworzenie standardów etycznych dla mediatorów.

§3

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

a) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej na temat mediacji;

b) wspieranie badań i edukacji z zakresu mediacji;

c) organizowanie szkoleń i konferencji dla mediatorów;

d) wydawanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych o mediacji;

e) współpracę z instytucjami i organizacjami wspierającymi mediację;

f) zapewnienie dostępu do mediacji osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;

g) udzielanie wsparcia dla mediatorów i podmiotów prowadzących działalność w zakresie mediacji.

§4

1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, które aktywnie wspierają cele Stowarzyszenia.

2. W Stowarzyszeniu wyróżnia się członków zwyczajnych i członków honorowych.

3. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie (lub cudzoziemiec mający w Polsce miejsce zamieszkania), pełną zdolność do czynności prawnych i nie jest pozbawiona praw publicznych, wyższe wykształcenie, która odbyła szkolenie w zakresie mediacji oraz złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia oraz akceptacji jego Regulaminu.

4. Członkiem honorowym może być pełnoletnia osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób jest zasłużona dla Stowarzyszenia lub realizacji jego celów. Godność członka honorowego nadaje Zarząd.

5. Uchwały w sprawach członkostwa podejmuje Zarząd. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od otrzymania odmowy do Walnego Zebrania Członków. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania Członków w kwestii odwołania jest ostateczna.

6. Członkowie zwyczajni zobowiązani są do opłacania składek członkowskich określonych przez Walne Zebranie Członków.

§5

1. Członkostwo ustaje w przypadku skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.

2. Skreślenie z listy członków następuje wskutek:

a) śmierci członka,

b) pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi Stowarzyszenia,

3. Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje z powodu:

a) nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia oraz postanowień niniejszego Regulaminu;

b) podejmowania przez członka działań rażąco sprzecznych z celami Stowarzyszenia;

c) działanie na szkodę Stowarzyszenia.

4. Wykluczenie może nastąpić wyłącznie na podstawie jednogłośnej decyzji wszystkich Członków Zarządu. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od otrzymania odmowy do Walnego Zebrania Członków. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania Członków w kwestii odwołania jest ostateczna.

5. Uchwała Walnego Zebrania Członków w sprawie wykluczenia może zostać podjęta większością głosów w głosowaniu tajnym, przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.

§6

1. Władzami Stowarzyszenia są:

a) Walne Zebranie Członków,

b) Zarząd.

2. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które stanowią wszyscy członkowie Stowarzyszenia.

3. Walne Zebranie Członków właściwe jest do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu.

4. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 2/4 członków Stowarzyszenia.

5. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków, o ile niniejszy Regulamin lub przepisy Prawa o stowarzyszeniach nie stanowią inaczej.

6. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należą:

a) wybór i odwoływanie członków Zarządu oraz uzupełnianie składu Zarządu,

b) uchwalanie Regulaminu i jego zmian,

c) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,

d) kontrola działań podjętych przez Zarząd,

e) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu dotyczących członkostwa w Stowarzyszeniu,

f) rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu.

§7

1. Zarząd Stowarzyszenia składa się od 1 do 4 członków i wybierany jest przez Walne Zebranie Członków. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz 3 Członków Zarządu.

2. W razie, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu Zarządu należy do kompetencji Walnego Zebrania Członków.

3. Każdy z członków zarządu powoływany jest na czas nieoznaczony.

§8

Uchwały Zarządu zapadają większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos Prezesa Zarządu.

§9

Do kompetencji Zarządu należy:

a) Realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności;

b) Kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;

c) Opracowywanie planów pracy Stowarzyszenia;

d) Przyjmowanie i pozbawianie członkostwa;

e) Zwoływanie Walnych Zebrań Członków;

f) Zarządzanie funduszem Stowarzyszenia przeznaczonym w całości na cele, o których mowa w § 2 niniejszego regulaminu;

g) Rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.

§10

Do reprezentowania Stowarzyszenia, w tym w szczególności do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw, składania innych oświadczeń woli oraz zaciągania zobowiązań majątkowych wymagany jest podpis Prezesa Zarządu i jednego członka Zarządu działających łącznie albo dwóch członków Zarządu działających łącznie.

§11

1. Podejmowanie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody Walnego Zebrania Członków.

2. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:

a) zawarcie umowy kredytu albo pożyczki; nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego;

b) ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego;

c) przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy;

d) zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 1 000,00 zł.

§12

1. Stowarzyszenie zostało zawiązane na czas nieokreślony.

2. Stowarzyszenie może zostać rozwiązane uchwałą Walnego Zebrania Członków podjętą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia. W tej sytuacji Walne Zebranie Członków wyznaczy likwidatora i określi zasady postępowania z majątkiem Stowarzyszenia.